Gå til hovedindhold

Horsens Museum er med på listen over de ti mest markante arkæologiske fund i 2023

Slots- og Kulturstyrelsen kårer hvert år i december en Top 10 over arkæologiske fund i hele landet i det forgangne år. Blandt dem er resultaterne af udgravningen af Nørregade 6 i Horsens, som arkæologer fra Horsens Museum har stået for.

• Læs op

Indhold

Intet mindre end 700 års byhistorie gemte sig under gulvet i Nørregade 6 i Horsens, da arkæologer fra Horsens Museum var med til at udgrave fundamentet i det gamle bindingsværkshus i forbindelse med en restaurering.

Og det er netop dét, der gør, at projektet i Nørregade 6 nu er kåret af Slots- og Kulturstyrelsen som et af de mest markante arkæologiske fund i 2023.

Ved udgravningen af fundamentet fandt arkæologerne spor efter ikke blot ét, men to forgængere til det eksisterende hus, hvoraf det ældste er 700 år gammelt. Matriklen har med andre ord været et populært sted at bo siden middelalderen.

Resultaterne fra udgravningen fortæller både noget om selve bygningens historie og giver os viden om byens historiske udvikling. Den ældste forgænger har været meget mindre end det eksisterende bindingsværkshus i dag og har på daværende tidspunkt omkring år 1300 befundet sig i udkanten af Horsens. Den yngre forgænger fra 1300- eller 1400-tallet har derimod haft samme størrelse som det nuværende hus og har befundet sig inden for byens voldgrave. Fund af to ovne, fundament til køkken og skorsten, kompakte lergulve, keramik og bronzekrans fra en lysekrone vidner om, at det har været et pænt hjem for en borgerlig familie.

Som resultat af et fint samarbejde mellem bygherre, museum, myndigheder samt arkitekter og håndværkere fremstår Nørregade 6 i dag som et af byens finest restaurerede bindingsværkshuse, hvor mest muligt af det oprindelige bindingsværk er bevaret.

Udgravningen af Nørregade 6 fandt sted i 2022, mens de sidste konklusioner og efterbearbejdninger fra undersøgelser blev færdiggjort i 2023. Derfor er Nørregade 6 først blevet indstillet til Top 10-listen i 2023.