Let Everything Happen to You – Cathrine Raben Davidsen

Horsens Kunstmuseum præsenterer Cathrine Raben Davidsens særudstilling "Let Everything Happen to You" fra den 6. juni – 18. august 2024. Den omfattende retrospektive udstilling blev vist på Copenhagen Contemporary tidligere på året. På Horsens Kunstmuseum vises nu et stort udvalg fra udstillingen.

• Læs op

Indhold

I udstillingen "Let Everything Happen to You" udfolder både malerier og tegninger helt nye sider af den danske billedkunstner Cathrine Raben Davidsens (f. 1972) markante kunstnerskab. Gennem et tværsnit af kunstnerens tre perioder fra – midt-halvfemserne (1995-1998), midt-10’erne (2015-2017) og nutid – viser udstillingen en personligt forankret side af Cathrine Raben Davidsens virke rundet af erfaringer som tab, identitetssøgen og transformation.

Cathrine Raben Davidsen er kendt for sit poetiske, drømmelignende og farvemættede billedsprog og har gennem sine næsten 30 år som billedkunstner udviklet et særpræget udtryk, som på tværs af tid, rum og stilistiske genrer bevæger sig mellem myte og historie, lys og mørke, virkelighed og fantasi. Udstillingen "Let Everything Happen to You" blander rå og stemningsfulde kul-, olie- og blæktegninger med lagdelte oliemalerier i både små og store formater. Motiverne spænder fra intime portrætter (heriblandt selvportrætter) over abstrakte landskaber og mytologiske og religiøse fortællinger til figurer i transformation fra én tilstand til en anden. Centralt står mennesket, den personlige erfaring og den kunstneriske bearbejdelse heraf. Udstillingen rummer også helt nye værker. Her tager Cathrine Raben Davidsen direkte udgangspunkt i aktuelle nyhedsbilleder fra krigszoner rundt i verden, som hun med følsomhed bearbejder i malerier, der skildrer ødelagte landskaber og kroppe mærket af krig.

Op gennem 2010’erne flytter Cathrine Raben Davidsen sit fokus fra udforskninger af det personlige til at interessere sig mere bredt for universelle spørgsmål om menneskelig eksistens og samhørighed samt forestillingen om metamorfose. "Let Everything Happen to You" henter sin titel fra den østrigske poet Rainer Maria Rilkes digt "Go to the Limits of Your Longing" (1905). Digtet beskriver den ubærlige, men ultimativt ufravigelige sammenstilling af skønhed og lidelse, der definerer menneskets liv og historie.

Fernisering

Udstillingen præsenteres fra den 6. juni til den 18. august 2024. Den 6. juni 2024 kl. 16.00-19.00 er der fernisering på Horsens Kunstmuseum, hvor alle er velkomne. Der er gratis entré til museet hele dagen, og kunstneren vil være til stede til ferniseringen. Der serveres et glas bobler eller vand.

Om Cathrine Raben Davidsen

Cathrine Raben Davidsen (f. 1972, København) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi og har før det studeret på kunstakademier i Italien og Holland. Raben Davidsen har udstillet bredt i Danmark og udlandet, heriblandt også skabt omfattende kommissioner, og hendes arbejde er repræsenteret i adskillige museumssamlinger og institutioner. Hun er hædret med talrige priser og legater, og i 2015 blev hun udnævnt til Ridder af Dannebrog af Hendes Majestæt Dronning Margrethe.

Udstillingen er gavmildt støttet af Statens Værksteder og Statens Kunstfond.

Fotograf: Malle Madsen