Efterårsprogrammet for byvandringer er nu klar

I efteråret 2024 kan du komme med på flere spændende byvandringer. Du kan bl.a. gå med på en tur langs havnen, blive klogere på handelsgartnerier i 1800-tallet eller høre finurlige og uhyggelige historier på vores Allehelgens-vandring. Der er noget for enhver smag.

• Læs op

Byvandring: Havnen i Horsens

Tirsdag den 27. august kl. 16.30

En vandring langs havnekajerne i Horsens kan i dag have karakter af en tidsrejse. I mange hundrede år var Bygholm Å’s nordlige gren byens åhavn, men med den begyndende industrialisering i 1800-tallet var en havneudvidelse streng nødvendig. Den nye havn rykkede længere ud i fjorden, og med den fulgte snart jernbanelinjer og tunge havnerelaterede industrivirksomheder. I dag er en stor del af industrien flyttet væk for at gøre plads til de mange boligbyggerier. Vi går en tur på havnen og ser efter forsvundne kulturspor og på de få, men centrale bygninger fra industrialismens tid, der stadig troner i havnebilledet.

• Guide: Arkivar Lykke Jensen
    • Mødested: Havnen 2, foran Inderhavnen
    • Varighed: 1 time

Byvandring: Haver, handelsgartnerier og en ny bydel i løbet af 1800-årene

Tirsdag den 17. september 2024 kl. 16.30

Horsens bys fællesejede markjorde, der strakte sig rundt omkring byen, blev i begyndelsen af 1800-årene udstykkede. I de følgende ca. 100 år blev grundene overtaget af både private og kommunen. Handelsgartnere var nogle af de første, som opkøbte jord her, for deres avl af kål og rodfrugter var nødvendige for husholdningerne i den voksende by. De første gartnere slog sig ned tættest på byen, og det var også her, byen selv valgte at lægge sin nye kirkegård og andre af den daværende byens fælles institutioner.

I løbet af byvandringen skal vi se på, hvad der skete på de grunde, som lå nærmest byen, dvs. områderne ved Mælketorvet, Rædersgade, Kildegade og Kattesunds afslutning ved Amaliegade.

• Guide: Bodil Møller Knudsen
    • Mødested: Teatertorvet, foran Horsens Ny Teater
    • Varighed: Ca. 1 time

Byvandring: Kirkegårdsvandring på Østre Kirkegård

Tirsdag den 24. september kl. 16.30

De døde sladrer ikke. Men det gør kirkegårdene til gengæld. På denne vandring på Østre Kirkegård kan du få spændende historier om Horsens og dens indbyggere. Mellem gravsten, træer og stisystemer fortæller vi om befolkningstilvækst, begravelsesskikke, æstetik, krig og sygdom. Og så er der selvfølgelig alle de personlige historier om nogle af de mennesker, der er begravet på kirkegården.

• Guider: Kirkegårdsleder Dennis Næser og museumschef Merete Bøge Pedersen eller museumsinspektør Anne Katrine Nagel Christensen
    • Mødested: Indgangen til Østre Kirkegård, Sundvej 28, 8700 Horsens
    • Varighed: 1 time

Byvandring: Allehelgen

Onsdag den 30. oktober kl. 17.00

Hvis bare de døde horsensianere kunne tale. Tag med på denne særlige Allehelgens-vandring rundt i Horsens’ gader og bliv klogere på byens historie gennem afdøde personers liv. Vi hører om købmanden, der gav navn til Thonbogade og hans kone, Dorthea, der siges at gå igen nytårsaften. På vejen møder vi den navnkundige bybetjent, Frederik Bielenberg, og vi prøver at tale med en begravet klostermunk. Drengen Karl fortæller os om gadens sjove originaler. Og meget mere.

• Guide: Arkæolog Allan Skou Larsen
    • Mødested: For enden af Jessensgade på lille Vitus Beringsplads