Ny kampagne skal få flere unge ind på museerne

Med deltagelse i en ny landsdækkende kampagne håber Fængselsmuseet, Horsens Kunstmuseum og Horsens Museum at lokke flere unge gæster indenfor.

Museum Horsens' tre huse, Fængselsmuseet, Horsens Kunstmuseum og Horsens Museum deltager alle i uge 37 i den landsdækkende kampagne 'K7', der giver unge under 27 gratis entré til 70 museer på tværs af landet.

Mens museerne konkurrerer venligt med hinanden om at få flest unge gæster inden for dørene, kan de unge selv deltage i en konkurrence om, hvem der kan nå at besøge flest museer i kampagneperioden. Vinderen får syv årskort til sig selv og sine venner til hvilket som helst af de deltagende museer. Med deltagelse i kampagnen håber de tre Horsens-museer at lokke flere unge indenfor.

- Vi laver museum for alle, og vi vil rigtig gerne se endnu flere af de unge mennesker i vores huse, siger Merete Bøge Pedersen, der er museumschef på Museum Horsens.

For de unge kan prisen på billetter og entré til landets museer være en forhindring for at kaste sig ud i de mange oplevelser museerne tilbyder.

Masser af muligheder

Det er den årligt tilbagevendende kulturhistoriske festival, Golden Days Festival, som i samarbejde med Spar Nord Fonden, har taget initiativ til en kampagne, der med gratis smagsprøver forhåbentlig giver de unge mere mod på at dykke ned i museernes samlinger og historier.

- Vi har både eksperimenterende samtidskunst, historien om verdens vildeste opdagelsesrejse og Europas største fængselsmuseum her i byen, så der er masser at vælge imellem. Nu er der en anledning for de unge til gratis at afprøve, om de er til kunstværker og -installationer, til 1700-tals ekspeditioner og strabadser eller til fangefortællinger og flugtkonger. Hvem ved, måske bliver de vilde med det hele, siger Merete Bøge Pedersen.

De tre Horsens-museer står klar til at byde de unge gæster inden for helt gratis (mod forevisning af billed-id) i perioden mandag den 7. september til søndag den 13. september.

Derudover deltager 70 andre museer, kunsthaller og oplevelsescentre i kampagnen. Listen over museerne, og information om, hvordan man deltager i konkurrencen om årskort, kan ses her.

Billedet øverst er taget af Flemming V. Bundgaard.